واحد بهداشت مدارس

سلامت جسمی و روحی دانش آموزان ضامن پیشرفت ایران اسلامی

 

کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند ، بدین سبب سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی آنان تضمین کننده سلامت حال و آینده جامعه است . توجه به بهداشت این گروه از اهمیت ویژه ای  برخوردار است چرا که :

  1. بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند .
  2. به دلیل کامل نشدن مهارت ها و شرایط سنی ، آسیب پذیر و در معرض ابتلاء به بیماریهای عفونی خطرناک هستند
  3. پایه گذاری رفتارهای بهداشتی در این سنین صورت می گیرد .
  4. از مهمترین گروههای در معرض خطر حوادث ، سوانح و نیز خشونت هستند.
  5. دانش آموزان چون در سن فراگیری هستند قادرند آموزشهای بهداشتی را به خوبی بیاموزند ، بکار گیرند و به خانواده و اجتماع انتقال دهند .

با توجه به این نکات برنامه بهداشت مدارس از جایگاه و اهمیت ویژه ای در ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان و جامعه برخوردار است . مجریان این برنامه تلاش می کنند از طریق جلب مشارکت دانش آموزان ، اولیاء آنان و کارکنان مدارس به اهداف خود دست یابند .

بازوان اجرایی برنامه بهداشت مدارس در نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور در مناطق روستایی ، بهورزان و در مناطق شهری کاردان های بهداشتی هستند .

 هدف از بهداشت مدارس تأمین ، حفظ و ارتقای سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان و در نهایت جامعه است . دانش آموزان باید بدانند چگونه از خود مراقبت نمایند و چه اقداماتی برای سالم نگاهداشتن اعضاء بدن خود انجام دهند ؟ بهداشت محیط در سلامت افراد جامعه چه نقشی دارد و تغذیه صحیح تا چه حد در سلامت جسمی و پیشرفت تحصیلی آنها موثر است ؟

واحد بهداشت مدار س این شهرستان از سال 75 همزمان با شروع به کار شبکه فعالیت خود را آغاز نموده است .

 

شرح وظایف واحد بهداشت مدارس :

 

 1.      جمع آوری و تحلیل اطلاعات و آمار فعالیتها و گزارش به مرکز بهداشت استان .

2.       بررسی و شناخت وضع موجود بهداشت مدارس شهرستان به منظور تعیین نیازها و اولویتها.

3.       همکاری در انجام تحقیقات و طرح های کاربردی در زمینه بهداشت مدارس.

4.       تهیه مطالب لازم در زمینه بهداشت مدارس جهت آموزش به دانش آموزان ، معلمین ، کارکنان مدرسه و والدین دانش آموزان.

5.       اجرای ضوابط استاندارها و دستورالعملهای ابلاغی.

6.       بررسی و شناخت مسائل و مشکلات و همکاری و کوشش و ارائه طریق جهت رفع آن.

7.       پیشنهاد و همکاری در تهیه و تدارک تجهیزات و ملزومات بهداشت مدارس .

8.       ایجاد هماهنگی لا زم بین خدمات بهداشت مدارس و سایر واحدها.

9.       ایجاد هماهنگی لا زم و همکاری همه جانبه با مسئولین بهداشت و تغذیه آموزش و پرورش.

 10.    جلب مشارکت مردم و دانش آموزان و کارکنان مدرسه در جهت ارتقاء سطح بهداشت مدارس.

11.     نظارت و کنترل مستمر و مداوم از فعالیتهای بهداشت مدارس.

12.     غربالگری دانش آموزان بصورت  سالیانه توسط پرسنل مراکز بهداشتی درمانی در مراکز ( این معاینات شامل اندازه گیری قد، وزن و BMI و رسم نمودار آن ، معاینه چشم از نظر میزان بینایی و بیماریهای چشم و معاینه گوش از نظر میزان شنوایی و بیماریهای آن و معاینه لثه و دندان ، پوست و مو، اختلالهای رفتاری مثل لکنت زبان و پرخاشگری ، شب ادراری و .... می باشد . این معاینات تماماً توسط بهورز یا کاردان منطقه صورت میگیرد . و سپس هر سه سال یکبار دانش آموزان معاینه شده توسط پزشک مرکز بهداشتی درمانی معاینه می شوند ( شامل کلاس اول یا بدو ورود به دبستان کلاس سوم ابتدایی ، کلاس اول راهنمایی و اول دبیرستان )

معاینات پزشک شامل بررسی ، سرو گردن ، بینی و سینوسها ، دهان و حلق ، و حنجره و قلب و عروق ،  ریه و قفسه سینه ، اندازه گیری فشار خون ، بررسی ستون فقرات ، شکم ، دستگاه تناسلی و ادراری و ... است . لازم به ذکر است که تمامی معاینات و چگونگی آن در شناسنامه سلامت دانش آموزان وجود دارد .

*  درمراکز بهداشتی درمانی وخانه های بهداشت کاردانان وبهورزان عهده دارامور مربوط به آموزش,معاینات دانش آموزان وارسال آمارمی باشند.

 

پرسنل واحد:
 
 
ردیف
نام و نام خانوادگی
مدرک تحصیلی
سمت
1
نجمه یوسفی
کارشناس بهداشت خانواده
مسئول واحد
 
تاریخ آخرین بروزرسانی   :  1396-2-27 8:56        برو بالای صفحه نسخه قابل چاپ